با ثبت نام در سایت یوتوبروکرز از سیگنال رایگان ما استفاده کنید 

دلیل نوسانات شدید نفت در ماه‌های اخیر

سقوط بانک سیلیکون ولی و متعاقب آن سقوط بازارها منجر به فروش شدیدی شد که پس از اعلام کاهش داوطلبانه تولید توسط برخی اعضای اوپک […]

بروکرهای پیشنهادی
بروکر لایت فایننس
بروکر لایت فایننس
بروکر آلپاری
بروکر آلپاری
amarkets
بروکر آمارکتس
بروکر CapitalXtend
بروکر CapitalXtend

دلیل نوسانات شدید نفت در ماه‌های اخیر

سقوط بانک سیلیکون ولی و متعاقب آن سقوط بازارها منجر به فروش شدیدی شد که پس از اعلام کاهش داوطلبانه تولید توسط برخی اعضای اوپک پلاس، ظاهری عادی به دنبال داشت. با این حال، علی‌رغم اعمال این کاهش‌ها، موقعیت‌های معاملاتی فروش سوداگرانه افزایش یافته است که منجر به بازگشت به افراط نزولی در ماه مارس شده است. شاخص موقعیت‌یابی مدیر پولی نفت خام بانک خصوصی استاندارد چارترد به 99.6- واحد کاهش یافته است که با شروع همه‌گیری و پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی قابل مقایسه است. معاملات فروش در طول چهار هفته گذشته 123.9 میلیون واحد افزایش یافته است، در حالی که معاملات خرید در مدت مشابه 107.9 میلیون واحد کاهش یافته است. با این حال، بازارهای فیزیکی نفت در وضعیت نسبتا خوبی باقی می‌مانند و تقاضای قوی برای سوخت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی و دبیرخانه اوپک گزارش‌های ماهانه تراز نفت را منتشر کرده‌اند که اکثر تخمین‌ها برای سه‌ماهه سال 2023 و میانگین سالانه در هر دو دوره زمانی بالاتر رفته است.

بزرگترین تجدید نظر به سمت بالا از سوی بانک خصوصی استاندارد چارترد و اداره اطلاعات انرژی انجام شده است. بین آنچه اقتصاددانان انرژی در داده‌ها می‌بینند و آنچه معامله‌گران سوداگرانه عمل می‌کنند، گسست وجود دارد که منجر به پایین آمدن قیمت نفت در چند سال اخیر می‌شود. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف جهانی نفت در مسیر افزایش 2 میلیون بشکه در روز در سال جاری به بالاترین میزان خود یعنی 101.9 میلیون بشکه در روز باقی مانده است. ذخایر نفت به تدریج در حال کاهش است و ذخایر نفت خام برای اولین بار در سال جاری به کمتر از میانگین پنج‌ساله رسیده است. تقاضای ضمنی بنزین به بالاترین میزان در 15 ماه گذشته، یعنی 9.511 میلیون بشکه در روز رسید. بانک خصوصی استاندارد چارترد پیش‌بینی می‌کند که کاهش اوپک پلاس در نهایت مازادی را که در ابتدای سال در بازارهای جهانی نفت ایجاد شده بود، از بین خواهد برد. ذخایر فعلی نفت 200 میلیون بشکه بیشتر از ابتدای سال 2022 و 268 میلیون بشکه بیشتر از حداقل ژوئن 2022 است.

بروکرهای پیشنهادی

با این حال، تحلیل‌گران خوشبین هستند که اگر کاهش‌ها در تمام طول سال حفظ شود، افزایش در دو فصل گذشته تا نوامبر از بین خواهد رفت، یا اگر کاهش‌های فعلی در حدود اکتبر معکوس شود، تا پایان سال، که باید قیمت‌ها را تقویت کند. در همین حال، انتظار می‌رود که قیمت گاز طبیعی در نیمه دوم سال افزایش یابد. اروپا نتوانسته است به اندازه کافی قراردادهای بلندمدت گاز طبیعی مایع را برای جبران کاهش واردات گاز روسیه تضمین کند و این امر ممکن است زمستان آینده پرهزینه باشد و بازار را به شدت فشرده کند. اتحادیه اروپا گاز طبیعی را به عنوان سوختی بعد با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین می‌شود، می‌بیند و خریداران عموماً برای تعهد به قراردادهای بلندمدت تلاش می‌کنند. این امر بدان معناست که اروپا ممکن است مجبور به خرید بیشتر از بازارهای نقدی شود که احتمالاً قیمت‌ها را بالا می‌برد.